2014-08-21

TEMA | vardagsrum



I många hem nu förtiden är vardagsrummet synonymt med TV-rum, och så är det även hos oss. Just nu i alla fall. Jag har nämligen funderingar på att börja lobba för att endast ha TV ner i vardagsrummet på entréplan  och helt enkelt sära på begreppen i det Sundlingska hemmet.
 
Jag funderar på detta av och till och är inte helt konsekvent i min känsla inför det. Den förnuftiga vuxna och lite mer mogna delen av mig förespråkar ett umgängesrum där fokus ligger annat än TV-tittande. Dels för att det i vår familj är helt omöjligt att vistas i ett rum där det finns TV utan att den slås på och dimmiga blickar fastnar där i stället för på den som vill prata. Dessutom så tycker jag att TV är så störande rent estetiskt.
 
Men en dela v mig är lite bekväm och så himla van vid att saker liksom ska vara som dom alltid varit. Att somna i soffan framför TVn och slippa gå upp för trappan verkar vara det enda sättet som funkar. Eller? Men nu hör jag hur dumt det låter. Pang. Nu gick startskottet för min livsavgörande förändring här hemma. Vardagsrummet ska bli "inte-TV-rum"
 
To be continued... 
 
 
Om du vill få ytterligare en dos vardagsrum i dag så tycker jag att du ska bege dig till inspirationsbloggen Fabriken där det i dag bloggas om just vardagsrum